COACHING FOR IKKE-COACHER: 3 TEKNIKKER JEG HAR TATT MED MEG VIDERE

COACHING FOR IKKE-COACHER: 3 TEKNIKKER JEG HAR TATT MED MEG VIDERE

”Hvorfor ta et grunnkurs i coaching når jeg ikke har planer om å bli coach?” Det var spørsmålet jeg stilte da jeg fikk tilbud om å delta på CTI Nordic’s kurs, Co-Active Coaching Fundamentals.
Jeg jobber til daglig som rådgiver innen markedsføring for daglig ledere og markedssjefer, og i en travel hverdag, hvor jeg også er far til to små jenter, er jeg kresen på hvilke kurs og seminarer jeg skal bruke tiden min på, til faglig påfyll.

Likevel var det noe som sa meg at dette kunne være nyttig, så jeg hoppet i det. I dette blogginnlegget vil jeg peke på de tre viktigste tingene jeg lærte – som jeg også tror vil ha interesse for deg som ikke skal bli coach, men som i rollen som leder eller rådgiver/konsulent vurderer en innføring i coaching-teknikker som kan gjøre deg bedre i din eksisterende stilling.

1. Å hente ut ”sitt beste jeg”
Kurset kombinerte teori etterfulgt av praktiske øvelser, og vi gikk gjennom ulike verktøy som vi kan bruke for å bli bedre kommunikatorer. For min del var arketype-verktøyet særlig verdifullt.

Kort sagt er en arketypen en rolle du trer inn i for å hente ut ekstra energi, og komme nærmere ”ditt beste jeg”. Arketypen er ikke en hyllevare du plukker ut, men den konstruert gjennom en prosess hvor hele gruppen gav deg direkte tilbakemeldinger i plenum på dine styrker og positive sider, samt de egenskapene de ønsket å se mer av i deg (i seg selv en givende prosess).

Jeg kan fremdeles i dag hente ut ”mitt beste jeg” ved å se på den lappen hvor min egen arketype er beskrevet – også med et treffende navn – og kjenne energien boble, noe som også blir merkbart for de jeg møter.

2. La motparten hjelpe seg selv
Som rådgiver er jeg trent til å automatisk respondere på et problem med en løsning. Det er så klart det jeg er betalt for å gjøre også, men i enkelte situasjoner, både profesjonelt og personlig, er man bedre tjent med å opptre som en ”facilitator” som hjelper samtalepartneren til å selv identifisere målet og de beste tiltakene for å nå det.

Her er vi inne på noe av kjernen i Co-Active Coaching (det finnes faktisk en bok om det og), nemlig grunnsynet om at alle mennesker fra fødselen av er hele, at vi er kreative og at vi har ressursene som vi trenger boende i oss.

Å praktisere dette i en reell case var første syretest på om dette egentlig hadde noe for seg. Jeg gikk da inn i en samtale med en person som sa seg villig til å bli coachet på et område han ønsket forbedringer på. I løpet av den timen vi brukte kom jeg ikke med et eneste råd, men personen jeg coachet hadde beskrevet nåsituasjonen, identifisert sin drøm/mål og selv gitt oppskriften på hvordan han skulle nå det, avsluttet med en forpliktelse på å gjennomføre første steg mot målet. Konklusjonen hans var at sesjonen hadde vært nyttig og oppløftende – og for min egen del, som tidligere hadde vært for mye rådgiver til samme person, fikk en aha-opplevelse om hvilken kraft som ligger i å stille åpne spørsmål, i stedet for å komme med løsninger på løpende bånd.

Folk vil egentlig ikke ha råd – de vil komme fram til løsningen selv. Det gjelder både kunder, kolleger, venner og familiemedlemmer.

3. Lytt – med hele deg
Det fører meg til neste takeaway, som er noe vi alle er inderlig klar over at vi burde bli bedre på, men som få klarer å gjøre noe med: Vår evne til å lytte og til å bruke vår intuisjon – som alle har, men som mange kan ha nytte av å trene opp.

Vi skiller mellom tre former for lytting.

•    Den interne lyttingen handler om å fokusere på deg selv og dine egne tanker og følelser. Hvis du sitter i en samtale med en intern lytter vil vedkommende ofte virke fjern og ikke helt tilstede. Det er bortkastet tid for dere begge, men du verden så ofte det skjer.

•    Fokusert lytting er å ha hundre prosent laserfokus på samtalepartneren og hva vedkommende sier og gjør, både på og mellom linjene.

•    Global lytting er å ha et ”mykt” fokus 360 grader i rommet, hvor du sanser alt fra lyd til energi og atmosfæren som er der.

For at du i det hele tatt skal kunne være til hjelp for noen er du nødt til å være tilstede som en lyttende person. Mange lar tankene gå mens motparten prater, men dette er den interne lyttingen vi ikke vil ha påskrudd i en coaching-situasjon.

Ved å lytte fokusert vil vi også bli bedre i stand til å gripe tak i fornemmelser som ikke kommer klart frem i samtalen: Er problemet de tar opp egentlig problemet, eller ligger det noe annet bak? Hva forteller intuisjonen oss? Bør vi endre agendaen fra det vi hadde planlagt å snakke om til noe annet som virker viktigere?

Konklusjon
Gjennom de smakebitene jeg fikk fra coaching-verdenen og dens verktøy og metoder, har jeg lært mye på de to og en halv dagene grunnkurset varte. Jeg vil til slutt si litt om formatet. Da jeg møtte opp, hadde jeg forventet et klasserom og undervisning på den klassiske måten. I stedet satt vi på stoler i en sirkel, både deltakerne og instruktørene.

Det var ganske uvant og litt ukomfortabelt de første minuttene, men etter hvert forstod jeg hvorfor dette var et fornuftig format. Det er så mye lettere å ha en dialog når man sitter på denne måten og du blir raskere kjent med alle deltagerne. Det er i tillegg ganske vanskelig – om ikke umulig – å ”logge seg av” ved å dagdrømme eller sjekke mobil og mail, som mange gjør på slike kurs. Intenst altså, men utvilsomt virkningsfullt! Kanskje det er måten jeg burde gjennomføre neste kundeworkshop på?

Erlend Førsund
er rådgiver innen inbound marketing i MarkedsPartner AS og er utdannet innen markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI og fransk for næringslivet ved NHH. Han er også forfatter av e-bøkene «4 steg til en mer selgende web» og «Hvordan lykkes med content marketing». Han blogger til daglig på blogg.markedspartner.no og sin egen blogg: markedsheltene.no.
erlend