DETTE KLARER DU PÅ EGENHÅND

DETTE KLARER DU PÅ EGENHÅND

I det fjerde og siste intervjuet i denne serien møter Heidi Sellevold den vennlige og engasjerte flygelederen Rikhard W. Helenius , som blant annet forteller om hvordan han har nytte av sin coachingkompetanse på jobben.

– Fortell om jobben din, Rikhard.

Jeg jobber som operativ flygeleder i Avinor. Som flygeleder har jeg ansvaret for å atskille fly. Å sørge for en sikker og effektiv trafikkavvikling, og å varsle og bistå redningstjenesten. Piloten holder kort fortalt flyet oppe i lufta og passer på at det ikke treffer bakken, og flygelederen passer på at flyene ikke treffer hverandre. Alle flygeledere er også instruktører. Vi har ansvaret for å utdanne nye flygeledere hvert år, som en del av Avinors samfunnsansvar. Det er en ansvarsfull jobb og jeg tar rollen min jeg alvorlig.

– Fortell om en hendelse på jobben som du er stolt av.

For en tid tilbake forvillet et småfly seg inn over Gardermoen. Det hadde kommet et veldig tett skydekke. Flyveren hadde liten mulighet til å navigere og han visste ikke hvor han skulle fly. Da gjaldt det for oss å mobilisere alle nødvendige ressurser for å bistå piloten. Alle fly inn og ut av Gardermoen ble enten holdt på bakken eller omdirigert til alternativ landingsplass. Etterhvert fant teamet en glipe i skydekket over Hamar. Der kunne han lande! Et politihelikopter dro opp fra Gardermoen og sto og lyste med sin lyskaster over flyplassen på Hamar og viste vei for småflyet slik at flygeren fant fram. Han landet på andre forsøk og overlevde. Takket være et vanvittig godt lagarbeid av et meget solid fagmiljø er slike aksjoner mulige. Da var vi stolte. Det er et spennende yrke, smiler han.

rikhard_jobb

Å trene nysgjerrighetsmuskelen

– Hva er koblingen mellom flyvelederjobben og coachingutdannelse?

I jobben som flygelederinstruktør gjennomførte min avdeling et prosjekt for å forbedre suksessraten for studentene. Dette er en tøff og krevende utdanning, og ikke alle kommer gjennom. Jeg satte meg inn i mental trening gjennom både CTI-utdannelsen og et selvbevissthetskurs for å se om det var noe mer jeg kunne gjøre for flygelederelevene. Det koster 1,5 millioner kroner å utdanne en elev, så om vi bare redder en av dem, sparer vi mye.

– Hvordan påvirker det du har lært måten du nå jobber på?

Det har gjort meg til en bedre instruktør. I stedet for å drive igjennom et budskap, så inviterer jeg nå mer. Samtidig som jeg tør å utfordre mer. Hvis en elev er uinteressert, tar jeg tak i det der og da, og lar eleven snakke for seg. Noen ganger kan det jo bli ubehagelig og kleint. Men sånn underviser jeg nå.

 

En av utfordringene våre elever møter, er å hele tiden få feedback om seg selv, og det kan gjøre vondt for de aller fleste av oss. Det er derfor viktig å kunne gi så konstruktiv tilbakemelding som mulig. Når jeg går gjennom en flygeledertrening med en elev, er resultatet helt konkret og entydig. Tidligere kunne jeg si: «Dette gjorde du feil, dette kan du gjøre bedre neste gang». Eller: «Hvordan synes du det gikk?» Når vi begge to utmerket godt vet at det gikk skitt! Nå har jeg lært å heller vekke nysgjerrigheten i disse situasjonene. Jeg vet hva eleven gjorde, men ikke hva han tenkte! Ble han distrahert av noe? Var han for nervøs? Jeg ser forbi den konkrete handlingen og utforsker det bakenforliggende. Gjennom et slikt perspektiv kommer vi mye lenger! Jeg har også laget lytteøvelser for elevene, hvor de har øvet seg på å gi feedback, de som selv får så mye av det. Jeg ønsker å vise hvor vanskelig det kan være å gi feedback også. Spesielt om mottakeren er lei eller umotivert – hvordan påvirker dette motivasjonen til instruktøren? Slik lærer de å være bevisst hva slags signaler de sender ut som elev. Hva motiverer omgivelsene til å hjelpe dem mest?

Helt til slutt, Rikard, hva er det spesielle du bidrar med?

– Jeg trodde det var gitaren min, men etter noen tilbakemeldinger har jeg lagt fra meg den tanken, humrer Rikhard, og tenker seg litt om. – Formidlingsglede, lander han på. Og viktigere enn å formidle den konkrete kunnskapen, ønsker jeg å være den som formidler at: dette klarer du på egenhånd. Og det kan kanskje ikke formidles gjennom bare ord, avslutter han.

 

 


Heidi Sellevold jobber som coach, skribent, kurs-og foredragsholder. Hun er utdannet medieviter og sertifisert CTI-coach.

Heidi