VI ER BRA NOK

VI ER BRA NOK

Et intervju om coaching i skolen med Joukje Dam, av Heidi Sellevold.

Dette er det andre i en serie på fire intervjuer denne våren om hvordan folk fra forskjellige yrker bruker sin coachingkompetanse på jobben.


Joukje med elev
Fotograf: Lou Wolf

Jeg møter Joukje Dam i Haag, Nederland på Edith Stein College hvor hun jobber som språklærer og coach for 15–19-åringer. På denne skolen får nemlig elevene individuell coaching og mange av lærerne bruker coachingverktøy aktivt i undervisningen. Stemningen i gangene her er internasjonal. Elevene våre har 50 ulike nasjonaliteter, forteller Joukje.

– Hva er det beste med å bruke co-active coaching på skolen, Joukje?
– At det tilpasser seg livet. Når en elev kommer til meg med et problem kan jeg møte dem her og nå, ikke gjennom et satt system. Denne naturligheten tiltaler meg.

Lære å lære
– Hva gjør du annerledes på skolen etter at du lærte coaching?
– Jeg leker mye mer med selve læringsprosessen i klassen. Bruker det som dukker opp. Når jeg kjente en dårlig atmosfære i klassen tidligere, prøvde jeg å få det bort eller ignorerte det. Nå bruker jeg det aktivt. Forteller hva jeg legger merke til, og tar det opp i gruppa. Hva skjer nå? Hva skal vi gjøre med det? Hvilke valg har vi? Slik inkluderer jeg elevene i sin egen læringsprosess, krever deltakelse og gir dem valg. Gjør dem ansvarlige. Mange av elevene mine har utenlandsk opprinnelse. Noen av disse er vant til å bli fortalt at dette er sannheten. For dem kan min undervisningsstil være veldig utfordrende. Noen ganger ønsker elevene seg bare en lærer som sier hva de skal gjøre, ler hun.

– Hvordan bruker du coachingverktøy konkret i undervisningen din?
– Jeg legger stor vekt på at vi er åpne med hverandre i klasserommet, at elevene vet at de kan være helt ærlige om hva de forstår og hva de trenger hjelp til. Dessuten er jeg tydelig på at dette er et lærested, her er det både ufarlig og lærerikt å gjøre feil. Alle spørsmål er gode, og Nobody gets to be wrong.

– Mine elever er hele og ressurssterke mennesker – de trenger ikke å fikses. Jeg møter hver enkelt elev der de er. Sammen finner vi ut hvor de skal, og hva de skal gjøre for å komme dit.  Vi jobber også mye med ulike perspektiver – at det finnes flere likeverdige veier til målet. Mine elever får velge å jobbe på den måten de lærer mest av, om det for eksempel er gjennom et teoretisk perspektiv, ved å lage en quiz, eller gjennom musikk og filmer på Youtube.

Joukje Dam

Vi er broer
– Skolen har et coachingprogram som du koordinerer – hva betyr programmet for elevene?
– Hver tirsdag kl. 14 er coachingtime her på Edith Stein. Da kan alle elevene i alderen 15–18 år booke time med sin coach. Hver elev får omtrent én time i måneden, og ved behov mer. Sammen jobber vi oss gjennom skoleåret, ut fra temaer som ønsker og mål for året, påfyll av motivasjon i november og planlegging av læringen fram mot eksamen. Vi møter den individuelle elevens behov, vi jobber både med temaer i skolehverdagen og ellers i livet.

– Elevene verdsetter oppmerksomheten de får! De er glade for opplegget, og vet at dette ikke finnes på alle skoler. Og de trenger det – for mange er det enklere å åpne seg og snakke om problemer på skolen enn hjemme. For elevene med internasjonal bakgrunn er skolen dessuten en bro inn i det nederlandske samfunnet. Vi lærerne synes at det å få være en bro er en givende ting. Det er derfor jobber vi her. Vi elsker å være broer! Båndene vi skaper mellom elev og lærer er så utrolig sterke, og ingen vil gå tilbake til en skole uten coaching, sier hun engasjert.

I simply bring myself
– Hva er det spesielle du gir til elevene dine, Joukje?
– Jeg gir helt enkelt hele meg selv, svarer hun med et smil. Dette er meg! Ved å gjøre det, håper jeg at jeg gir andre mot til å gi hele seg selv. La oss gjøre det enkelt. Vi er bra nok.


Heidi Sellevold jobber som coach, skribent, kurs-og foredragsholder. Hun er utdannet medieviter og sertifisert CTI-coach.

Heidi